Data/Czas
Date(s) - 12/02/2018 - 14/02/2018
08:30 - 15:30
Szkolenie MS Excel przeznaczone jest dla osób, które uczyły się obsługi Excela samodzielne. Dlatego szkolenie rozpoczyna się od uporządkowania informacji, które użytkownik zna już z praktyki i uzupełnienie ich o pewne informacje omawiane na szkoleniu podstawowym, które są niezbędne do swobodnego wykonywania zadań przewidzianych w programie. Dalsza część szkolenia obejmuje zagadnienia pozwalające zoptymalizować pracę z arkuszami, przez wykorzystanie takich narzędzi jak seria danych, listy niestandardowe czy nazwy zakresów oraz zagadnienia przybliżające pracę z tabelami, funkcjami czy tabelami przestawnymi (w bardzo podstawowym zakresie). Uczestnicy zapoznają się również z możliwościami atrakcyjnego zaprezentowania danych przy użyciu formatowania warunkowego, a w części poświęconej wykresom – ze sposobami tworzenia wykresu i jego elementami.
Po zakończeniu szkolenia każdy uczestnik będzie mógł w sposób efektywny wykorzystywać poznane na szkoleniu funkcjonalności programu Excel.
Uporządkowanie informacji podstawowych
- elementy okna programu i ich nazwy
- wprowadzanie danych do komórki: rodzaje danych, specjalne właściwości daty i czasu
- metody szybkiego zaznaczanie zakresów komórek
- operacje na arkuszach
Formuły i funkcje
- rodzaje formuł, operatory działań i ich priorytety
- odwołania do komórek – rodzaje i style adresów
- podstawowe funkcje – ikona Autosumowanie
- funkcja JEŻELI, funkcje zaokrąglające, złożone formuły z użyciem funkcji
- rozwiązywanie problemów z formułami
Formatowanie i drukowanie
- przegląd sposobów formatowania
- przygotowanie do wydruku: ustawienia strony i dodatkowe opcje
- drukowanie
Organizacja pracy w Excelu
- podział i blokowanie okna
- okna różnych arkuszy
- praca z kilkoma skoroszytami
- obszar roboczy (tylko do wersji 2010 włącznie)
Dodatkowe narzędzia ułatwiające pracę z danymi
- konspekty
- wyszukiwanie i zamiana danych
- okno Przechodzenie do…
- nazwy zakresów komórek
Ułatwienia we wprowadzaniu danych
- wprowadzanie danych do kilku arkuszy
- serie danych
- listy niestandardowe
- sprawdzanie poprawności
Narzędzie tabela
- zamiana zakresu danych na tabelę
- karta Projektowanie: styl tabeli, zmiana rozmiaru tabeli
- formuły w tabeli: adresowanie, automatyczne kopiowanie formuł
- tworzenie podsumowań – Wiersz sumy
- zamiana tabeli na zakres
Modyfikacje danych
- sortowanie
- filtrowanie
- tekst jako kolumny
- usuwanie duplikatów
Funkcje
- obliczenia warunkowe: zliczanie, sumowanie, obliczanie średniej (LICZ.WARUNKI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.WARUNKÓW oraz LICZ.JEŻELI, SUMA.JEŻELI, ŚREDNIA.JEŻELI)
- modyfikacja tekstów: łącznie i podział tekstów, wyszukiwanie i zastępowanie fragmentu tekstu (ZŁĄCZ.TEKSTY, LEWY, PRAWY, FRAGMENT.TEKSTU, ZNAJDŹ, SZUKAJ.TEKST, ZASTĄP, PODSTAW)
- obliczenia związane z czasem (DATA, CZAS, DZIEŃ.TYG, DNI.ROBOCZE)
- zaokrąglanie danych (ZAOKR, ZAOKR.DO.CAŁK, LICZBA.CAŁK )
- wybieranie danych z tabeli (WYSZUKAJ.PIONOWO)
- wybrane funkcje z kat. Matematyczne i kat. Statystyczne (MOD, CZ.CAŁK.DZIELENIA, MIN.K, MAX.K, PERCENTYL)
- ukrywanie błędów (funkcja JEŻELI.BŁĄD i wybrane funkcje informacyjne)
Podstawy tabel przestawnych
- przeznaczenie tabel przestawnych
- tworzenie tabeli z danych znajdujących się w arkuszu
- zmiana układu tabeli
- zmiana sposobu obliczania
Formatowanie warunkowe – podstawy
- reguły wyróżniania komórek
- reguły pierwszych/ostatnich
- paski danych, zestawy kolorów, zestawy ikon
Wykresy
- typy wykresów
- przygotowanie danych
- tworzenie wykresu
- elementy wykresu
- modyfikacja wykresu: tytuł wykresu i tytuły osi, osie wykresu, serie danych, etykiety