Data/Czas
Date(s) - 26/02/2018 - 01/03/2018
08:30 - 15:30
Celem tego szkolenia jest usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy dotyczącej zaawansowanych możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel oraz makr. Uczestnicy poznają zaawansowane sposoby zastosowania funkcji i formuł (w tym także formuł tablicowych), zaawansowane metody filtrowania danych i wykonywania na nich obliczeń. Inne narzędzia analityczne (konsolidacja danych, sumy częściowe, tablicowanie danych) pomogą uczestnikom wykonywać analizy danych i złożone obliczenia.
Uczestnicy będą wykorzystywać możliwości tabel przestawnych do analizy konkretnych danych, analizę przebiegu zjawiska w czasie i tworzenie zbiorczych podsumowań oraz wykresów przestawnych.
Uczestnicy rozszerzą też swoje wiadomości dotyczące wizualizacji danych poznając zasady tworzenia formatów niestandardowych i wykorzystując formuły w formatowaniu warunkowym. Poznają też narzędzia, które pozwalają tworzyć interaktywne arkusze – formanty formularzy i scenariusze.
Druga część szkolenia stanowi wprowadzenie w zagadnienia automatyzacji czynności wykonywanych w arkuszu. Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami, uczą się rejestracji, odtwarzania i podstawowych modyfikacji zarejestrowanych makr.
CZĘŚĆ 1: zaawansowane możliwości arkusza kalkulacyjnego
- Ochrona danych
- ochrona pliku: hasła, zapisywanie z kopią
- ochrona skoroszytu: ochrona struktury i okna
- ochrona arkusza: ochrona komórek i różnych obiektów umieszczanych w arkuszu
- Wprowadzenie do tworzenia interaktywnych arkuszy – formanty formularza
- Zaawansowane sposoby odwołania do komórek
- adresy wielopoziomowe
- nazwy zakresów
- funkcje używane do tworzenia dynamicznych odwołań: PRZESUNIĘCIE, INDEKS, ADRES, ADR.POŚR
- nazwy formuł
- Zaawansowane formatowanie danych
- niestandardowe formaty liczb i dat
- format warunkowy z użyciem formuł
- Narzędzia danych
- filtry zaawansowane i funkcje baz danych
- konsolidacja danych
- sumy częściowe
- zastosowanie funkcji SUMY.CZĘŚCIOWE i AGREGUJ
- konspekty
- Tabele i wykresy przestawne
- struktura tabeli przestawnej
- tworzenie tabeli przestawnej – źródła danych
- wygląd tabeli przestawnej (układ, sumy końcowe i częściowe)
- wykresy przestawne
- obliczenia w tabelach przestawnych
- filtrowanie danych
- grupowanie danych
- pola i elementy obliczeniowe
- praca z wieloma tabelami – fragmentatory
- Wprowadzenie do formuł tablicowych
- różnice między zwykłą formułą a formułą tablicową
- struktura formuły tablicowej
- stałe tablicowe
- Zastosowanie wybranych funkcji
- obliczenia warunkowe – funkcja SUMA.ILOCZYNÓW, formuły tablicowe
- wyszukiwanie danych w tabeli – funkcje INDEKS i PODAJ.POZYCJĘ
- nietypowe numerowanie – funkcje WIERSZ, NR.KOLUMNY, ILE.WIERSZY, LICZBA.KOLUMN, SUMY.CZĘŚCIOWE
- poprawność danych z zastosowaniem formuł – funkcje LICZ.JEŻELI, CZY.PUSTA
- Analiza warunkowa
- tablicowanie danych
- menedżer scenariuszy
CZĘŚĆ 2: podstawy makr
- Wstęp
- makro i jego przeznaczenie
- czy makro jest rzeczywiście niezbędne
- Rejestrowanie makr
- zaplanowanie rejestrowanych czynności
- karta Developer
- wybór adresowania
- nazwa, opis i klawisz skrótu makra
- miejsce przechowywania makra
- Odtwarzanie makr
- Wstążka: karty Widok i Developer
- pasek Szybki dostęp
- elementy graficzne arkusza
- Analiza zarejestrowanych makr
- okno edytora Visual Basic
- budowa makra
- Zmiana odwołania do komórki
- wybór arkusza
- wybór komórki
- przechodzenie i zaznaczanie komórek
- Modyfikacja zarejestrowanych makr
- przekazywanie danych do makra
- wyświetlanie informacji
- powtarzanie czynności
- warunkowe wykonywanie czynności