Czas trwania: 16 godzin dydaktycznych

Metodologia:

  • mini wykład i prezentacja multimedialna
  • ćwiczenia w grupowe i indywidualne.
  • testy i ankiety
  • praktyczny trening oraz warsztaty w grupach
  • gry i zabawy symulacyjne

Program szkolenia

  1. Znaczenie komunikowania się w zarządzaniu ludźmi, budowaniu relacji, sytuacjach zawodowych
  2. Pozytywne nastawienie – filary poprawnej komunikacji
  3. Podstawowe bariery i zakłócenia w komunikacji
  4. Trening umiejętności aktywnego słuchania
    • sztuka zadawania pytań
    • parafraza
  5. Trening umiejętności wypowiedzi
    • przekazywanie informacji
    • zadawanie pytań
  6. Rola informacji zwrotnej w komunikacji interpersonalnej i budowaniu relacji
  7. Analiza nawyków utrudniających komunikację – ćwiczenie praktyczne
  8. Style komunikacji i ich wpływ na poziom porozumienia
    • autodiagnoza własnego stylu
    • obszary nieporozumień pomiędzy różnymi stylami
    • dostosowanie stylu komunikacji do rozmówcy – ćwiczenia praktyczne
  9. Komunikacja niewerbalna – znaczenie dla budowania relacji i przekazu
  10. Rola asertywnej komunikacji w kontaktach interpersonalnych
    • zachowania asertywne: odmowa, prośba, krytyka, pochwała
  11. Komunikacja w zespole – budowanie współpracy i uzyskiwanie zaangażowania
    • komunikowanie oczekiwań
    • porozumiewanie się w sytuacji problemowej
    • wypracowanie reguł komunikacji w zespole
  12. Wyodrębnienie najlepszych praktyk komunikowania się