Redagowanie decyzji i pism urzędowych – poprawny język urzędowy

#_LOCATIONMAP

Data/Czas
Date(s) - 27/11/2019
08:30 - 15:30


Celem kształcenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę niezbędną do poprawnego językowo i merytorycznie redagowania aktów administracyjnych i korespondencji urzędowej w postępowaniu administracyjnym, zwiększenie komunikatywności języka urzędowego oraz podniesienie umiejętności precyzyjnego kontrolowania różnorodnych parametrów tekstów o charakterze oficjalnym.

Po przeprowadzonych zajęciach uczestnik szkolenia będzie posiadał wiadomości:

  • o różnorodnych gatunkach tekstów urzędowych;
  • o etykiecie językowej w pismach o charakterze oficjalnym;
  • o błędach językowych i typograficznych występujących w tekstach urzędowych;
  • o elementach pisma i zasadach rozmieszczania treści w piśmie o charakterze urzędowym;

oraz umiejętności:

  • prawidłowego redagowania pism, decyzji, postanowień, wezwań, zawiadomień, pism okolicznościowych itp. sporządzanych w praktyce urzędniczej;
  • zwiększania komunikatywności języka w pismach i wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
  • prawidłowego pod względem technicznym rozmieszczania tekstu w piśmie;
  • weryfikacji pism pod względem poprawności językowej oraz redakcyjnej.

Adresaci szkolenia: Szkolenie przeznaczone jest  dla pracowników administracji publicznej pragnących doskonalić kompetencje w zasadniczym obszarze ich pracy.

Materiały szkoleniowe: Skrypt obejmujący aktualne orzecznictwo, literaturę, omówienie ustawy o petycjach na podstawie działań, konsultacji i opinii sporządzanych w procesie legislacyjnym, wyciąg z przepisów prawa dotyczących tematu szkolenia; Ćwiczenia (kazusy, opracowywanie pism urzędowych).

Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych

Cena: 390,00 zł netto

Dodatkowe informacje: tel 718 42 50

Program szkolenia

Redagowanie decyzji i pism urzędowych – poprawny język urzędowy.

 

  1. Jakość języka urzędowego a konsekwencje prawne:
    a) podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego – które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
    b) język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych – czy rzeczywiście język ma znaczenie? – orzecznictwo sądów.
  2. Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:
    1. specyfika języka urzędowego – dlaczego często jest nienaturalny i trudny w odbiorze?
    2. cechy charakterystyczne języka urzędowego;
    3. błędy w korespondencji urzędowej – które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
      • – pleonazmy, tautologie – tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
      • – błędy składniowe, kalki – z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
      • – odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
      • – błędy stylistyczne – czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
      • – błędy ortograficzne – nadużywanie wielkiej litery,
      • – skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych – DzU czy Dz. U.?
      • – błędy interpunkcyjne – znaczeniotwórcza rola przecinka.
    4. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:
      1. sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu – kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
      2. zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych – jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję:
        • czytelność tekstu,
        • – empatia komunikacyjna nadawcy,
        • – styl językowy pism urzędowych.
      3. korespondencja elektroniczna – kiedy z dystansem, a kiedy swobodnie? Czy w Internecie rozmawiamy ze sobą, czy piszemy do siebie?
    5. Wskazówki techniczne, które sprawią, że nasza korespondencja będzie wzorem dla innych:
      1. struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego – czy podpis musi być czytelny?
      2. zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
      3. etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
      4. formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
      5. korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna – co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
      6. krój czcionki i układ pisma – zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.