Motywowanie uczestników procesu terapeutycznego do aktywnego uczestnictwa
Po szkoleniu uczestnicy powinni umieć:
- Zastosować wywiad motywujący w opiece zdrowotnej.
- Pomóc pacjentom w zmianie złych nawyków i ryzykownych zachowań.
- Rozpoznawać trudne, demotywujące emocje u swoich podopiecznych.
- Przezwyciężać opór w sposób konstruktywny, prowadzący do współdziałania.
- Identyfikować własną ambiwalencję w stosunku do uczestników procesu terapeutycznego.
- Radzić sobie z emocjami zakłócającymi konstruktywny proces komunikacji w motywowaniu.
- Zastosować techniki rozwiązywania konfliktów w efektywny, pokojowy sposób.
PROGRAM SZKOLENIA
Motywacja – czym jest, na czym się opiera i bez czego nie może istnieć?
- Na czym polega komunikacja motywacyjna?
- Czym jest motywacja negatywna i pozytywna?
- Techniki motywacyjne – przegląd zastosowania i skuteczności.
Skuteczna komunikacja w motywowaniu uczestników procesu terapeutycznego – zasady.
- Zadawanie pytań wglądowych, inwentaryzacyjnych, typu „koan” etc.
- Pokonywanie przeszkód oraz obiekcji – metoda bumerangu, pośredniego i bezpośredniego zaprzeczenia.
- Techniki odpowiadania na trudne i prowokacyjne pytania.
- Sposoby reagowania na komunikaty agresywne i poniżające ze strony uczestników.
Zarządzanie emocjami podczas całego procesu komunikacji.
- Mit pacjenta niezmotywowanego.
- Przełamywanie ambiwalencji naszej i naszego rozmówcy.
- Lęk, złość, bezradność, poczucie winy – źródła i funkcja trudnych emocji.
- Droga do opanowania, czyli skuteczne techniki stabilizacji trudnych emocji.
- Jak opanować siebie, jak opanować emocje podopiecznego.
Wywiad motywujący – czym jest i dlaczego jest skuteczny?
- Zasady i dowody działania komunikacji opartej na dialogu motywującym.
- Istota wywiadu motywującego.
- Techniki motywujące do działania – pozamaterialne, społeczne.
Wgląd we własną pracę – analiza indywidualnych zasobów każdego uczestnika szkolenia.
- Ćwiczenia i studium przypadku – badanie obszarów do pracy indywidualnej i grupowej.
- Potrzeby i zasoby uczestników szkolenia, czyli na czym opierać swój warsztat pracy.
- Wnioski i zalecenia dla wszystkich uczestników na podstawie pracy warsztatowej.
Techniki pracy:
Ćwiczenia indywidualne i grupowe, studium przypadku, testy, symulacje, burza mózgów, zamiana ról.
Czas trwania 16 godzin, termin, miejsce do ustalenia
Cena: od 690 do 890 zł w zależności od ilości osób; szczegóły do ustalenia: