Praca z trudnym klientem DPS

Praca z trudnym klientem DPS

 

Cele i korzyści ze szkolenia:

  • Poznanie zasad obsługi trudnego klienta w instytucjach pomocy społecznej.
  • Wzmocnienie umiejętności skutecznej komunikacji pracowników pomocy społecznej podczas obsługi „trudnych klientów”.
  • Analiza i przećwiczenie asertywnych postaw podczas obsługi „trudnych klientów”.
  • Nabycie umiejętności odpierania zarzutów ze stronny klienta oraz rozpoznawania symptomów manipulacji.
  • Analiza i przećwiczenie technik obrony przed manipulacją ze strony „trudnych klientów”.
  • Przećwiczenie technik redukcji stresu i stabilizacji emocjonalnej.
  • Nabycie umiejętności wentylacji trudnych emocji i zapobiegania wypalenia zawodowego.

Po zakończeniu tego szkolenia uczestnicy powinni umieć:

  • Rozpoznawać intencje trudnych klientów pomocy społecznej.
  • Trafnie analizować i łagodzić konflikty.
  • Komunikować się w sposób łagodny ale efektywny.
  • Identyfikować tzw. „trudne emocje” u siebie i u innych oraz reagować na nie w sposób konstruktywny.
  • Efektywnie radzić sobie ze stresem bieżącym i długoterminowym.

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Wstęp do szkolenia, omówienie zasad pracy i oczekiwań uczestników szkolenia.
  2. Potrzeby i oczekiwania mieszkańców – grupy problemów występujących wśród mieszkańców DPS.
  • Klienci z zaburzeniami psychicznymi – charakterystyka objawów, zalecane sposoby komunikacji.
  • Podstawy profesjonalnej pomocy i interwencji w trudnych przypadkach.
  • Sposoby reagowania i wskazówki do pracy z klientami z zaburzeniami psychicznymi.
  • Rozpoznawanie zaburzeń psychicznych – ćwiczenia.
  1. Konflikt w DPS – rodzaje konfliktów, ich źródła, możliwy przebieg.
  • Istota konfliktu, podział konfliktów ze względu na przedmiot, zasięg i przyczyny.
  • Dynamika sytuacji konfliktowych i ich konsekwencje.
  • Etapy przebiegu konfliktu – znaczenie emocjonalne i środowiskowe dla osób zaangażowanych.
  • Wykorzystanie metod stymulowania vs ograniczania konfliktu.
  • Techniki reagowania na zastrzeżenia – kompensacja, bumerang, sprostowanie bezpośrednie, sprostowanie pośrednie.
  • Wybór sposobu rozwiązania konfliktu.
  • Zastosowanie strategii rozwiązywania problemu.
  • Konflikt funkcjonalny i dysfunkcjonalny.
  1. Obrona przed manipulacjami w relacji z trudnym klientem
  • Portret psychologiczny manipulanta.
  • Zasady diagnozowania manipulacji.
  • Techniki obrony przed manipulacjami.
  • Zasady asertywnej konfrontacji przekonań, ochrony własnych granic fizycznych i emocjonalnych.
  1. Emocje towarzyszące sytuacjom konfliktowym.
    • Poniżenie, gniew, strach, poczucie winy, inne – jak sobie z nimi efektywnie poradzić?
    • Tabela myśli automatycznych.
    • Technika demonizacji problemu.
    • Techniki szybkiego radzenia sobie ze stresem.
    • Techniki zapobiegające wypaleniu zawodowemu.
    • Filary dbania o zdrowie psychiczne własne i podopiecznych DPS.

Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów, z możliwością praktycznego przećwiczenia umiejętności zdobywanych podczas warsztatów.

Forma pracy: ceasy indywidualne i grupowe, symulacje, burze mózgów, praca na własnych talentach i zasobach, analiza i synteza wypracowanych metod pracy.

Czas trwania 16 godzin, termin, miejsce do ustalenia; możliwość uzyskania dofinansowania z KFS

Cena: od 690 do 890 zł w zależności od ilości osób; szczegóły do ustalenia:

Kontakt