Praca z trudnym klientem DPS
Cele i korzyści ze szkolenia:
- Poznanie zasad obsługi trudnego klienta w instytucjach pomocy społecznej.
- Wzmocnienie umiejętności skutecznej komunikacji pracowników pomocy społecznej podczas obsługi „trudnych klientów”.
- Analiza i przećwiczenie asertywnych postaw podczas obsługi „trudnych klientów”.
- Nabycie umiejętności odpierania zarzutów ze stronny klienta oraz rozpoznawania symptomów manipulacji.
- Analiza i przećwiczenie technik obrony przed manipulacją ze strony „trudnych klientów”.
- Przećwiczenie technik redukcji stresu i stabilizacji emocjonalnej.
- Nabycie umiejętności wentylacji trudnych emocji i zapobiegania wypalenia zawodowego.
Po zakończeniu tego szkolenia uczestnicy powinni umieć:
- Rozpoznawać intencje trudnych klientów pomocy społecznej.
- Trafnie analizować i łagodzić konflikty.
- Komunikować się w sposób łagodny ale efektywny.
- Identyfikować tzw. „trudne emocje” u siebie i u innych oraz reagować na nie w sposób konstruktywny.
- Efektywnie radzić sobie ze stresem bieżącym i długoterminowym.
PROGRAM SZKOLENIA
- Wstęp do szkolenia, omówienie zasad pracy i oczekiwań uczestników szkolenia.
- Potrzeby i oczekiwania mieszkańców – grupy problemów występujących wśród mieszkańców DPS.
- Klienci z zaburzeniami psychicznymi – charakterystyka objawów, zalecane sposoby komunikacji.
- Podstawy profesjonalnej pomocy i interwencji w trudnych przypadkach.
- Sposoby reagowania i wskazówki do pracy z klientami z zaburzeniami psychicznymi.
- Rozpoznawanie zaburzeń psychicznych – ćwiczenia.
- Konflikt w DPS – rodzaje konfliktów, ich źródła, możliwy przebieg.
- Istota konfliktu, podział konfliktów ze względu na przedmiot, zasięg i przyczyny.
- Dynamika sytuacji konfliktowych i ich konsekwencje.
- Etapy przebiegu konfliktu – znaczenie emocjonalne i środowiskowe dla osób zaangażowanych.
- Wykorzystanie metod stymulowania vs ograniczania konfliktu.
- Techniki reagowania na zastrzeżenia – kompensacja, bumerang, sprostowanie bezpośrednie, sprostowanie pośrednie.
- Wybór sposobu rozwiązania konfliktu.
- Zastosowanie strategii rozwiązywania problemu.
- Konflikt funkcjonalny i dysfunkcjonalny.
- Obrona przed manipulacjami w relacji z trudnym klientem
- Portret psychologiczny manipulanta.
- Zasady diagnozowania manipulacji.
- Techniki obrony przed manipulacjami.
- Zasady asertywnej konfrontacji przekonań, ochrony własnych granic fizycznych i emocjonalnych.
- Emocje towarzyszące sytuacjom konfliktowym.
- Poniżenie, gniew, strach, poczucie winy, inne – jak sobie z nimi efektywnie poradzić?
- Tabela myśli automatycznych.
- Technika demonizacji problemu.
- Techniki szybkiego radzenia sobie ze stresem.
- Techniki zapobiegające wypaleniu zawodowemu.
- Filary dbania o zdrowie psychiczne własne i podopiecznych DPS.
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów, z możliwością praktycznego przećwiczenia umiejętności zdobywanych podczas warsztatów.
Forma pracy: ceasy indywidualne i grupowe, symulacje, burze mózgów, praca na własnych talentach i zasobach, analiza i synteza wypracowanych metod pracy.
Czas trwania 16 godzin, termin, miejsce do ustalenia; możliwość uzyskania dofinansowania z KFS
Cena: od 690 do 890 zł w zależności od ilości osób; szczegóły do ustalenia: