Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych
Program szkolenia
- Jakość języka urzędowego a konsekwencje prawne:
- a) podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego – które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
- b) język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych – czy rzeczywiście język ma znaczenie? – orzecznictwo sądów;
- Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:
- a) specyfika języka urzędowego – dlaczego często jest nienaturalny i trudny w odbiorze?
- b) cechy charakterystyczne języka urzędowego;
- b) błędy w korespondencji urzędowej – które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
– pleonazmy, tautologie – tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
– błędy składniowe, kalki – z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
– odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
– błędy stylistyczne – czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
– błędy ortograficzne – nadużywanie wielkiej litery,
– skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych – DzU czy Dz. U.?
– błędy interpunkcyjne – znaczeniotwórcza rola przecinka.
- Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:
- a) sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu – kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
- b) zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych – jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję
– czytelność tekstu,
– empatia komunikacyjna nadawcy,
– styl językowy pism urzędowych.
- c) korespondencja elektroniczna – kiedy z dystansem, a kiedy swobodnie? Czy w Internecie rozmawiamy ze sobą, czy piszemy do siebie?
- Wskazówki techniczne, które sprawią, że nasza korespondencja będzie wzorem dla innych:
- a) struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego – czy podpis musi być czytelny?
- b) zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
- c) etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
- d) formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
- e) korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna – co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
f)krój czcionki i układ pisma – zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.