Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych
Program szkolenia
Prawo składania petycji i sposób ich rozpatrywania.
- Definicja petycji. Jak odróżnić petycje od skarg i wniosków?
- Podmioty uprawnione do wnoszenia petycji. Sposoby wnoszenia petycji.
- Do kogo mogą być wnoszone petycje? Jakie są obowiązki organów?
- Rola strony internetowej urzędu w procedurze rozpatrywania petycji.
- Tryb postępowania z petycjami. Terminy podejmowania czynności. Pozostawienie petycji bez rozpatrzenia. Petycja wielokrotna. Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji. Związek z postępowaniem skargowym.
- Kontrola i weryfikacja postępowania w sprawie rozpatrywania petycji.
- Zakres stosowania do petycji przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Skargi i wnioski oraz sposób ich rozpatrywania.
- Podstawy prawne składania skarg i wniosków.
- Zasady ogólne w postępowaniu w przedmiocie skarg i wniosków.
- Charakter i zakres postępowania. Związki z ogólnym postępowaniem administracyjnym.
- Przedmiot skargi i wniosku.
- Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
- Organy właściwe w sprawach skarg i wniosków.
- Procedura rozpatrywania skarg i wniosków.
– Forma skarg i wniosków;
– Czynności organu niewłaściwego;
– Terminy.
- Udział prasy i organizacji społecznych.
- Nadzór i okresowa kontrola załatwiania skarg i wniosków.
- Orzecznictwo NSA i WSA – m.in. na temat dopuszczalności drogi sądowej, stosowania przepisów Kpa spoza działu VIII, środków zaskarżenia, bezczynności itp.
- Zmiany przepisów KPA w zakresie skarg i wniosków.