Psychologiczne aspekty opieki nad osobami starszymi: samotność, depresja, stany lękowe, upór, niepełnosprawność
Cel szkolenia:
Podstawowym celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych słuchaczy w szerokim obszarze pracy z osobami w wieku podeszłym, specyfiki funkcjonowania człowieka w wieku podeszłym, podstawowych problemów z jakimi zmaga się senior oraz jego potrzeb w obszarze psychospołecznego funkcjonowania. Zadaniem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę na temat roli opiekuna w życiu seniora, w wiedzę na temat obciążeń osób starszych i odpowiedzialności opiekuna oraz potrzeby seniora w obszarze opieki, pielęgnacji i wsparcia
Efekty szkolenia:
- Na szkoleniu określone zostaną zasoby osobowościowe uczestników, mocne i słabe strony, analiza możliwości, zasoby indywidualne i środowiskowe w ramach opieki nad osobami starszymi.
- Poznanie i przećwiczenie technik automotywacyjnych mobilizujących do działania i zwiększonego podejmowania aktywności społeczno – zawodowej
- Określenie i analiza postaw życiowych sprzyjających sukcesom i porażkom – warsztat podejmowania nowych ról w życiu społecznym,
- Budowanie poczucia własnej wartości, komunikacji społecznej opartej na asertywności, obrony przed manipulacją – ćwiczenia komunikacyjne w grupie, analiza przypadków i in.
- Poznanie sposobów podtrzymywania pozytywnego nastawienia i wiary we własne siły
Zakres merytoryczny szkolenia
- KOMUNIKACJA Z OSOBAMI STARSZYMI
- Świadome i efektywne budowanie relacji społecznych.
- Rozwijanie konkretnych kompetencji społecznych w celu efektywnego wejścia w nowe relacje społeczne.
- Wspólne wyznaczenie kierunków współpracy.
- Wspieranie w procesie zmian związanych z wiekiem i stanem zdrowia beneficjentów.
- Określenie zasobów osobowościowych uczestników, mocne i słabe strony, analiza możliwości, zasoby indywidualne i środowiskowe w ramach opieki nad osobami starszymi.
- Poznanie i przećwiczenie technik automotywacyjnych mobilizujących do działania i zwiększonego podejmowania aktywności społeczno – zawodowej,
- Określenie i analiza postaw życiowych sprzyjających sukcesom i porażkom – warsztat podejmowania nowych ról w życiu społecznym,
- Budowanie poczucia własnej wartości, komunikacji społecznej opartej na asertywności, obrony przed manipulacją – ćwiczenia komunikacyjne w grupie, analiza przypadków i in.
- Poznanie sposobów podtrzymywania pozytywnego nastawienia i wiary we własne siły.
- SYTUACJA SPOŁECZNA I PROBLEMY OSÓB STARSZYCH
- Zagrożenie wykluczeniem społecznym.
- Negatywne skojarzenia i stereotypy.
- Poczucie niskiego statusu społecznego.
- Trudne warunki bytowe.
- Problemy zdrowotne związane z wiekiem.
- Ograniczenie kontaktu z rodziną – rola „babci” i „dziadka” na odległość (emigracja dzieci i wnuków).
- Brak zaplecza rodzinnego.
- Trudny transfer i komunikacja międzypokoleniowa z uwagi na szybki postęp technologiczny.
- Radzenie sobie „syndromem pustego gniazda” a w nim między innymi: zapomniane pasje, ukryte talenty, kontakty ze starymi znajomymi, dalszą rodziną, sąsiadami.
- INTEGRACJA W GRUPIE I W SPOŁECZEŃSTWIE
- Integracja uczestników w formie psychodramy pt. „seniorzy dla świata”.
- Trening umiejętności interpersonalnych – jak nawiązać pozytywne relacje ze starszymi osobami. Co mamy bezcennego? Co możemy dać starszym osobom? Skarby dojrzałej osobowości – czym starsi mogą się dzielić? Dlaczego jesteśmy im bardzo potrzebni?
- Wzrost poczucia własnej wartości, oswojenie ze zmianą np. odejściem na emeryturę, odejściem dzieci z domu, chorobą i in.).
- STANY LĘKOWE
- Objawy stanów lękowych: nadmierna potliwość, bóle w klatce piersiowej i głowie, przyspieszone bicie serca, nudności, wymioty i in.
- Prezentacja i praktyczne zastosowanie technik radzenia sobie ze stresem, trudnymi emocjami takimi jak: zniechęcenie, niepewność, lęk, obniżony nastrój, złość, poczucie winy, osamotnienia i odrzucenia i in.
- Zasady radzenia sobie ze stresem, obniżonym nastrojem i zaburzeniami zdrowotnymi w wieku senioralnym.
- Pamięć i równowaga emocjonalna – ćwiczenia aktywizujące pamięć i umysł – techniki zapamiętywania, ćwiczenia usprawniające umysł.
- Reguły zdrowego emocjonalnego stylu życia, czyli jak zadbać i utrzymać na długo równowagę emocjonalną.
- Budowanie poczucia własnej wartości osób starszych.
- Upór – przyczyny, formy wyrażania uporu, postawy opozycyjno – agresywne.
- Budowania motywacji do działania i wyznaczanie nowych, konstruktywnych celów życiowych.
- Techniki relaksacyjne dla osób starszych.
Czas trwania 16 godzin, termin, miejsce do ustalenia; możliwość dofinansowania z KFS
Cena: od 690 do 890 zł w zależności od ilości osób; szczegóły do ustalenia: